Góry. Pierwszy raz widziałam w podstawówce na szkolnych wycieczkach, ale wiele z tego nie pamiętam. Gdy rok temu podczas jednej z rozmów zaczęliśmy wspominać wycieczki szkolne, padło hasło Morskie Oko. Okazało się, że Jacek go nie widział. Decyzja była szybka – musimy to nadrobić. Tym sposobem znaleźliśmy się po wielu latach przerwy ponownie w górach. Długa piesza wycieczka nad Morskie Oko i krajobraz całkowicie odmienny od naszych mazurskich jezior. Spodobało się na tyle, że postanowiliśmy przynajmniej raz w roku tam wracać.

kasprowy

Jesteśmy ponownie. Plan – szlak na Kasprowy Wierch. Tras i możliwości dojścia na szczyt jest kilka. My wybraliśmy wariant „zielony” w górę i „żółto-niebieski” w dół.

.kolory szlaków
- czerwony - szlak główny, najciekawszy pod kątem krajobrazów i przyrody,
- niebieski - trasa dalekobieżna, czyli trasy długie,
- zielony - najkrótsza trasa do charakterystyczngo punktu/miejsca,
- żółty - krótki szlak łącznikowy,
- czarny - krótki szlak dojściowy

Kolor, którym oznaczony jest szlak nie ma związku z trudnością trasy, a właśnie tak często jest kojarzony. Kolory szlaków znajdziecie na mapach KLIK oraz na tabliczkach, kamieniach i drzewach na trasie.

.nasza trasa - 7 h bez pośpiechu
Kuźnice Leśniczówka – Myślenickie Turnie – Kasprowy Wierch – Sucha Przełęcz – Hala Gąsienicowa – Betlejemka – Przełęcz między Kopami – Odejście na Nosalową Przełęcz – Potok Bystra – Kuźnice KLIK

kasprowy72

Zaczynamy od kupienia biletu w budce TPN-u. Koszt wejścia na teren Parku 5 zł/os. Odcinek Kuźnice – Myślenickie Turnie, gdzie znajduje się stacja pośrednia kolejki Kuźnice – Kasprowy Wierch jest łatwy i przyjemny. Trasa prowadzi delikatnie pod górkę, częściowo przez las, zatem nie ma raczej mowy o zmęczeniu i trudnościach. Chyba, że w trasę wybiera się ktoś kto zupełnie nie chodzi i siedzi 24 godz za biurkiem. Wtedy każda aktywność może stanowić problem.

kasprowy1
kasprowy2
Przed wejściem na szlak jest informacja ile mniej więcej ta trasa nam zajmie. Każda trasa/ szlak jak widać jest oznaczona kolorem, o którym pisałam wyżej. Teraz pozostaje trzymać się wybranego szlaku i spacerować na górę :)

kasprowy3
kasprowy4
kasprowy5
kasprowy6
kasprowy53
kasprowy7
kasprowy8
kasprowy9

Myślenickie Turnie. Stacja pośrednia kolejki liniowej Kuźnice - Kasprowy Wierch. Od tej pory szlak na górę zaczyna się zwężać. Pocżątkowo wędrujemy schodkami przez las, a następnie już kamienną wąską ścieżką w górę.

kasprowy56
kasprowy19
kasprowy20
kasprowy21

W połowie tego odcinka szlak zaczyna prowadzić coraz mocniej w górę, więc przy dobrym tempie można się zmęczyć. Jak widać pogoda nam się w trakcie mocno zmieniła, zatem warto mieć ze sobą i cieplejszą bluzę i kurtkę przeciwdeszczową. Ostatnie 20 minut podejścia to już marsz mocno pod górę.

kasprowy22
kasprowy29
kasprowy30
kasprowy66
Docieramy na górę. To nasz pierwszy wspólny szczyt, więc cieszy szczególnie. Nigdy nie chodziłam w ten sposób po górach, więc nie do końca wiedziałam czego się spodziewać. Warto mieć ze sobą cieplejsze ubranie, bo pogoda jest tutaj zmienna i koniecznie coś do picia. Na szczycie było już całkiem chłodno, a widoki no cóż... nie wiemy jakie, bo trafiliśmy na mleko :)

kasprowy33
kasprowy34
kasprowy32
Wybieramy trasę na dół. Szlaki są dobrze oznaczone, więc ich odczytanie nie stanowi problemu. Zejście żółtym szlakiem jest zupełnie łatwe. Wąska ścieżka i duże, stabilne kamienie. Trasa łagodna, bez stromego zejścia, bez momentów kiedy trzeba iść na czworaka. Wejście na Kasprowy od tej strony jest na pewno lżejsze niż wariant, który my wybraliśmy - szlak niebieski w górę.

kasprowy35
kasprowy42
kasprowy43
kasprowy44

A ten odcinek na szlaku to mój ulubieniec podczas tej trasy - Hala Gąsienicowa. Różowe kwiaty (wierzbownica kiprzyca) wzdłuż ścieżki, chatki w oddali i otaczające polany - coś pięknego! Być może gdyby na szczycie Kasprowego nie było mleka, to widok z góry byłby tym najbardziej zjawiskowym na trasie...ale na ten czas wygrywa Hala Gąsienicowa.

kasprowy79

kasprowy77
kasprowy76

kasprowy75
kasprowy46
kasprowy73
kasprowy47
kasprowy48
Docieramy do Przełęczy miedzy Kopami, gdzie wita nas ponownie słońce. W tym miejscu mamy również dwie możliwości dotarcia do Kuźnic - szlak niebieski przez Boczań lub żółty przez Dolinę Jaworzynki. Wybieramy zejście przez Boczań. Trasa dalej łagodna.

kasprowy49
kasprowy70
kasprowy50
kasprowy74
kasprowy51
kasprowy71
kasprowy80
Ostatni odcinek zejścia był najmniej przyjemny. Zrobił się bardziej stromy w dół i kamienie stały się mniejsze. Poza tym wracaliśmy już ok godz. 19 i robiło się ciemniej, także specjalnej dokumentacji z tego odcinka nie posiadam bo trzeba było już mocno patrzeć pod nogi.

kasprowy81

17,5 km, ponad 7 godzin marszu, zmieniająca się pogoda i na koniec wędrówki czujesz tak dobre zmęczenie, że chcesz to ponownie powtórzyć :) Wyprawa jak najbardziej udana! I jeszcze raz zostawiam naszą trasę KLIK.

kasprowy69

uczymyfit logo

szpilki na siłowni | cookies

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd

Ta strona używa ciasteczek, dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Brak zmian w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie. Polityka prywatności