Najprościej i najkrócej jak się da – ćwiczenia unilateralne to ćwiczenia jednostronne, wykonywane przez jedną stronę, kończynę np. wiosłowanie hantlą jednorącz, martwy ciąg na jednej nodze, przysiad na jednej nodze, hip thrust na jednej nodze, wyciskanie hantli jednorącz czyli raz pracujemy ręką prawą, raz lewą, raz prawą noga, raz lewą… itd.

unilaterlane1

Dlaczego warto?

Stabilizacja
Wykonywanie ćwiczeń jednostronnych, gdzie liczba punktów podparcia (jedna kończyna) zostaje zmniejszona stwarza idealne warunki do pracy nad stabilizacją. Stabilność jest fundamentem wszystkich ruchów – od biegu, przez przysiad po wyciskanie. A to właśnie ćwiczenia jednostronne są doskonałym narzędziem do pracy nad stabilnością, z którą często mamy problemy nie wiedząc o tym. Niestabilny ruch jest niebezpieczny, szczególnie jeśli zaczniemy go dodatkowo obciążać. Z tego powodu wykonywanie ćwiczeń jednostronnych może być jedną z form prewencji przed kontuzjami.

Propriocepcja
W naszym aparacie ruchu znajdują się receptory (*porównamy to do czujników), które wysyłają informacje do mózgu (centrum dowodzenia). Dzięki tym informacjom mózg może lepiej kontrolować mięśnie. Buduje to świadomość ciała i uczy panowania nad nim. Ćwiczenia unilateralne są większym wyzwaniem dla układu nerwowego. Dzięki temu będziesz w stanie skuteczniej trenować.

Poprawa siły
Wykonywanie ćwiczeń unilateralnych może poprawić nasze wyniki w trakcie ćwiczeń bilateralnych (obustronne). Jeśli np. podczas przysiadów nie możesz poprawić swoich wyników to spróbuj wprowadzić do planu treningowego ćwiczenia unilateralne. Wykonując je możesz zauważyć, że któraś kończyna jest słabsza (wykona mniejszą liczbę powtórzeń). Praca w ten sposób pomoże wyrównać dysproporcje w sile kończyn co następnie może przyczynić się do poprawy wyników w trakcie ćwiczeń bilateralnych.

Funkcjonalność
Ruchy jednostronne są bardziej funkcjonalne ponieważ większość czynności w życiu codziennym ma również charakter jednostronny - chód, wchodzenie po schodach, bieg, jazda na rowerze czy też gra w tenisa, rzuty piłką, kopanie piłki itd. Skoro na co dzień nasze ciało pracuje w ten sposób, to warto je również w ten sposób usprawniać.

unilaterlane

A teraz podsumowując - szukajcie unilateralnej pracy zarówno w niskich jak i wysokich pozycjach. Zamiast dodawać kolejnych kilogramów warto czasem przejść do formy unilateralnej. W moim planie treningowym, ćwiczenia unilateralane są za każdym razem. To przedstawione na zdjęciach - hip thrust na jednej nodze jest akurat moim najgorszym :) Przy okazji wskazówka - pamiętajcie, że wykonując je nasze kolce biodrowe muszą być w jednej linii (prościej - biodra nie mogą się przechylać na żadną ze stron). 

unilaterlane2

Najczęściej czytane

brownie
kaloriaaa
tytan
MG 85742 3
10884486 983695951644010 225026915 n
niechudne1

Polecamy

szpilki na siłowni | cookies

 zBLOGowani.pl

Ta strona używa ciasteczek, dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Brak zmian w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie. Polityka prywatności

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd